14 Stycznia 2019

Garrick Regulator Engine-Turned Dial - angielskie zegarmistrzostwo

Napisał: Adam Ciborek

W Wielkiej Brytanii powstają zegarki Garrick. Marka stworzona przez Davida Brailsforda produkuje wyroby we własnej manufakturze, położonej w hrabstwie Norfolk we wschodniej Anglii. Celem, jaki stawia sobie twórca i jego zespół, jest dostarczanie wysokiej jakości produktów, które docenią nie tylko kolekcjonerzy, ale też inni zegarmistrzowie.

 

Ludzie tworzący firmę są dumni z tego, że mogą kontynuować bogate, angielskie tradycje konstruowania urządzeń do odmierzania czasu. Model Regulator nie jest nowością w ofercie. Debiutował w 2016 roku jako krótka seria 15 sztuk.

Od premiery udostępniono kupującym inne, również krótkoseryjne edycje. Regulator doskonale pasuje do wizji przedsiębiorstwa. Widać w nim nietuzinkowe podejście producenta do projektowania oraz klasycznego już układu wskazań.

 

Tego typu zegary służyły często jako wzorzec do nastawiania innych zegarków — na przykład w zakładach zegarmistrzowskich. Wyróżniały się powiększonym wskaźnikiem minut, gdy godziny i ewentualnie sekundy prezentowane były na mniejszych, umieszczonych niecentralnie tarczkach. Pozwalało to błyskawicznie zsynchronizować czas ze wzorcem.

 Garrick Regulator with Engine-Turned Dial

Propozycja z hrabstwa Norfolk otrzymała kopertę o średnicy 42 milimetrów, której grubość to 11,5 milimetra. Podstawowy model powstaje ze stali 316L. Obudowa jest okrągła, ma cienką lunetę wokół szkła i delikatne, wysmuklone uszy.

 

Koronka otrzymała elegancki, cebulasty kształt i wykończona została ząbkowaniem, pomagającym regulować wskazania. Duża średnica tarczy w połączeniu z nie centralnymi wskazaniami godzin, minut i sekund skutkuje tym, że zegarek sprawia wrażenie większego, niż jest.

 

Garrick Regulator with Engine-Turned Dial 

Ciekawy sposób zagospodarowania tarczy to wynik autorskiej modyfikacji mechanizmu Unitas. Godziny prezentowane są w miejscu indeksu godziny 6, sekundy tam, gdzie zazwyczaj jest 12, minuty zaś po prawej stronie, blisko standardowego indeksu 3.

 

Dyski z rozpisanymi skalami powstały z aluminium, zostały zabarwione w procesie anodyzowania, a cyfry i punkty na nich powstały w wyniku mechanicznego grawerowania. Wykorzystano prostą, arabską czcionkę. Skalę minut od sekund odróżnia zastosowany sposób opisu indeksów — minuty opisano co pięć, sekundy zaś co dziesięć.

 

Aerowatch
REKLAMA
 

Po lewej stronie, od skraju tarczy, przy godzinie 8:30, zaczyna się most podtrzymujący koło balansowe, widoczne w otwarciu tarczy powyżej. Niezależnie od wariantów tarczy, wspomniany most zawsze otrzymuje to samo wykończenie — jest szczotkowany. Pozostałej przestrzeni zegarmistrzowie mogą nadać różne faktury — chociażby frosted (z ang.: zamarznięte), a dodatkowo porodowane. Przygotowano nawet wariant o strukturze plastra miodu.

 

 Garrick Regulator with Engine-Turned Dial

 

Czas odmierza kaliber SM001, będący wariacją na temat popularnego Unitasa. W wersji zaproponowanej przez anglików, otrzymał on wyjątkową przekładnię chodu. To dzięki niej możliwe było tak niespotykane rozplanowanie wskazań. Inną zmianą względem podstawowego mechanizmu jest koło balansowe z regulacją realizowaną za pomocą śrubek na jego wieńcu.

 

To rozwiązanie, chociaż trudne i czasochłonne w przygotowaniu, pozwala na dokładną regulację chodu mechanizmu. Producent zapewnia, że ich mechanizmy regulowane są tak, by dzienne wahania zawierały się w przedziale od 0 do +3 sekund. Według strony internetowej marki skutkuje to tym, że Garrick oferuje najdokładniejsze zegarki tworzone w Anglii.

 

 Garrick Regulator with Engine-Turned Dial

 

Jak wszystkie modele z portfolio, także i Regulator może zostać dopasowany do indywidualnych gustów klientów. Kupujący mają wpływ na wiele elementów — mogą zdecydować o rodzaju i kolorze paska oraz o wyglądzie koperty. Do wyboru oddano polerowane, ziarniste, a nawet „zamarznięte” wykończenie powierzchni. Indywidualiści mogą lepiej wyrazić siebie, decydując się na mniej klasyczne, czarne PVD.

Garrick Regulator with Engine-Turned Dial

W grudniu ubiegłego roku rozszerzono ofertę. W najnowszej odsłonie koperta powstaje ze stali 940L, którą ponownie można spersonalizować za pomocą różnych rodzajów obróbki powierzchni. Kolejną, zdecydowanie bardziej widoczną nowością są giloszowane tarcze. Powstają one w całości ze srebra, a wzór uzyskiwany jest przy użyciu tokarek. Te sprzęty są obsługiwane w całości ręcznie — nie ma tu miejsca na silniki ani układy scalone znane z najnowocześniejszych obrabiarek.

 

Garrick Regulator with Engine-Turned Dial

To siła z jaką osoba obsługująca maszynę wywiera na jej elementy, wpływa na uzyskany wzór. Praca z tym urządzeniem wymaga wprawy i pewnej ręki — podobnie jak przy wypalaniu emalii Grand Feu, jeden błąd i tarcza nie będzie nadawała się do umieszczenia w zegarku. Zmieniając części „rysujące” powierzchnię, można uzyskać wiele wzorów, a także efekt skalowania ich. Ta precyzyjna praca wykonywana jest przez angielskich rzemieślników, co jest wyrazem przywiązywania szczególnej uwagi do podchodzenia zegarków Garrick.

 

Garrick Regulator with Engine-Turned Dial

 

Na dostarczanych przez przedstawicieli Garrick zdjęciach, prezentowany jest model o bardzo klasycznej aparycji. Cyferblat ma intrygujący wzór, bardzo gęsty i drobny w centrum, stopniowo powiększający się w kierunku brzegu tarczy. Mnie skojarzył się z szyszką chmielu.

 

Jednak każda osoba, której pokazałem zdjęcie zegarka, miała inne skojarzenie. Usłyszałem o wirze rombów i metalowej siatce ogrodzeniowej. Jednak wszyscy byli pod wrażeniem, gdy wyjaśniłem, w jaki sposób powstała ta skomplikowana faktura. To najlepiej świadczy o wyrobie: jest interesujący, ciekawie wykonany i nieoczywisty. Moim zdaniem te określania definiują dobry, udany projekt.

 

Garrick Regulator with Engine-Turned Dial

 

Tarcze wskazań są czarne tak jak we wcześniejszych edycjach. Zostały uzupełnione eleganckim paskiem z czarnej skóry egzotycznej. To właśnie srebrna tarcza z czarnymi akcentami, czarny pasek oraz dodatkowo polerowana koperta tworzą model świetnie pasujący na oficjalne spotkanie.

 

Aerowatch
REKLAMA

 

Producent zdecydował się na nową edycję, ponieważ wielu wiernych klientów chciało mieć w swojej kolekcji „regulatora”. Plus dla firmy za to, że potrafi słuchać klientów. Jest to tym bardziej istotne, jeśli oferuje się wyrób ekskluzywny i drogi. Cena za niego to 6662,50 funtów brytyjskich. Przeliczając ją na złotówki zgodnie z aktualnym kursem walut, daje to kwotę ponad 32000 złotych. Oczywiście należy doliczyć jeszcze obowiązujące w Polsce podatki.

 

Garrick Regulator with Engine-Turned Dial

 

Garrick to bardzo interesujące atelier w pełni oddane tworzeniu wyjątkowych zegarków. Oferowane modele mają zawsze atrakcyjny wygląd, nie są produkowane masowo, a klienci mogą wpłynąć na ostateczny wygląd swojego egzemplarza. Regulator w wersji z tarczą powstałą przy użyciu tokarki zachwyca fantazyjnym wzorem. Mechanizm (mimo że oparty o produkt masowy) urzeka sposobem reinterpretacji znanego od lat wskazania godzin i minut na różnych osiach.

 Garrick Regulator with Engine-Turned Dial

Na pewno nie będzie to wybór osób rozpoczynających przygodę z luksusowymi zegarkami. Za tę cenę można przebierać w bardziej rozpoznawalnych wzorach. To jednak nie będzie problem dla Davida Brailsforda. W jego wizji, Garricki będzie można znaleźć w sejfach wieloletnich kolekcjonerów.

Adam Ciborek

Adam Ciborek

Lubię kawę, książki i innowacje. Szczególnie te zegarkowe. Czekam,aż powstanie urządzenie,które pozwoli regulować względność czasu. W świecie zegarków obracam się już od wielu lat. Pozwoliło mi to wyrobić sobie własne zdanie, które mam nadzieję, jest interesujące i pomocne dla innych.

ins Instagram


Nazwy własne firm, produktów, instytucji, a także ich znaki towarowe są własnością tychże firm, podobnie jak materiały graficzne i filmowe wykorzystane w serwisie Timeandwatches.pl. Wszystkie prawa zastrzeżone © 2016 - 2019

Wykonanie: http://mizzo.pl