Wiele z firm przeznacza swoje zyski na działalność charytatywną. Wsparcie adresowane jest do różnych grup: zarówno dzieci, jak i dorosłych. Metody pomocy są zróżnicowane - datki pieniężne, fundacje przy marce, organizacja specjalnych wydarzeń ze zbiórkami pieniędzy. Osobiście uważam, że najważniejsza jest pomoc finansowa, bo dzięki niej fundacje mogą realizować swoje programy w najlepszy sposób i zgodnie z własnymi zasadami. Chciałbym pokazać dziś kilka przykładów współpracy, która dodatkowo została uwieczniona w specjalnych edycjach zegarków.
Omega i Orbis International
Omega swoją współpracę z fundacją Orbis rozpoczęła w 2011 roku. Od tego czasu dumnie wspiera Latający Szpital Oczu (Flying Eye Hospital) - służący realizacji głównego celu działalności fundacji czyli przeciwdziałanie ślepocie, zwłaszcza tej, która wynika z niewystarczająco dobrej opieki medycznej w ubogich regionach świata. Poza działaniami doraźnymi specjaliści z całego świata szkolą lekarzy z tych właśnie miejsc.
W klasycznej kolekcji De Ville znalazło się kilka specjalnych modeli, z których część zysków zasila konto fundacji. Najbardziej rozpoznawalne są Hour Vision i Hour Vision Annual Calendar. To modele, które pozwalają na oglądanie mechanizmu nie tylko przez szklany dekiel - boki koperty także mają elementy z szafirowego szkła.
Frederique Constant i World Heart Federation, Heart Beat oraz Donorschoose.org
Młoda genewska manufaktura sprzedając jeden z damskich modeli z automatycznym naciągiem (Ladies Automatic Double Heart Beat & Heart Beat Collection lub New Classic Delight) przekazuje 50 dolarów na dobroczynność. Z tych pieniędzy wspierane są między innym fundacje: Heart Beat, World Heart Federation i Donorschoose.org. Pierwsza z nich prowadzi programy edukacyjne dla dzieci w biednych krajach Afryki.
Druga stara się zapobiegać chorobom układu krążenia rozpowszechniając wiedzę na ich temat i ułatwiając wymianę doświadczeń lekarzom na świecie. Ostatnia ze wspomnianych organizacja została założona przez nowojorskiego nauczyciela w 2000 roku i od tego czasu zbiera pieniądze na wyposażenie klas w szkołach, na terenie całych Stanów Zjednoczonych Ameryki.
Breitling i Honor Flight
Związana od dziesięcioleci z lotnictwem marka Breitling w 2013 roku wsparła pozarządową organizację Honor Flight. Jej działalność polega na odnajdywaniu i uhonorowaniu amerykańskich weteranów Drugiej Wojny Światowej. Aktualnie ludzie, którzy brali w niej udział to wiekowi mężczyźni, którzy poświęcili młodość walce dla kraju. Honor Flight daje im możliwość odwiedzenia otwartego w Waszyngtonie w 2004 roku Pomnika II Wojny Światowej (National World War II Memorial). Wielu z tych ludzi nie miałoby okazji odwiedzić miejsca mającego upamiętniać ich wysiłki, gdyby nie ludzie z fundacji. Dla wielu z nich to także ostatnia podróż w życiu. By wesprzeć organizację tych wycieczek Breitling przygotował 56 specjalnych egzemplarzy swojego nieśmiertelnego Navitimera z logo organizacji na tarczy i specjalnym deklem koperty. W 2015 akcja została powtórzona specjalną edycją wyłącznie na rynek Stanów Zjednoczonych.
IWC Schaffhausen i Laureus Sports for Good Foundation
Założona w 1999 roku przez Daimler A.G fundacja, objęła swoimi działaniami ponad półtora miliona dzieci i nastolatków i uzbierała przeszło sto milionów Euro. Skupia ona gwiazdy sportu takie jak lekkoatletę Edwin Moses, gimnastyka Li Xiaopeng czy łyżwiarkę Katrinę Witt. Celem tych działań jest zainspirowanie młodych ludzi z różnych zakątków świata do walki o lepsze jutro i poprawę swojego losu. Profesjonalni sportowcy biorą aktywny udział w spotkaniach grup organizowanych przez Laureus. International Watch Schaffhausen wspiera ten projekt już od ponad dekady. Przez ten czas zaprezentowano aż 10 modeli, które wyróżnia atrakcyjna niebieska tarcza i specjalny dekiel, ozdobiony wygrawerowanym dziecięcym rysunkiem. Aktualnym modelem jest klasyczne Portofino ze wskazaniem faz księżyca.
Na pewno wielokrotnie zegarki te kupowane są dlatego, że mają ładne tarcze albo sprzedawca potrafi umiejętnie je zaprezentować. Wierzę jednak, że jest grupa zamożnych klientów kupujących takie edycje z pełną świadomością i poczuciem, że wydane w ten sposób pieniądze mogą poprawić los ludzi w różnych krajach.