W ciągu ostatnich dwóch tygodni otrzymałem aż cztery wiadomości e-mail zawierające prezentacje nowych zegarków. Od początku roku ukazało się jeszcze więcej tego typu nowinek, jednak nie na tym chciałbym się skupić. Moją uwagę przykuł model powstały we współpracy z firmą Bamford Watch Department - Chronomaster El Primero Radar. Powodów takiego stanu rzeczy jest kilka.
Czym jest Bamford Watch Department (dalej będę pisał w skrócie Bamford)? To Londyńskie przedsiębiorstwo powstało z chęci zaoferowania właścicielom drogich zegarków, tych produkowanych masowo, odrobiny luksusu.
Tym luksusem jest możliwość przygotowania zegarka zgodnie z indywidualnym gustem właściciela, by jego własność odróżniała się od setek innych egzemplarzy. To pierwszy z powodów, dla których postanowiłem opisać współpracę.
W ofercie firmy mającej siedzibę przy Mayfair znaleźć można klasyczne wzory poddane modyfikacjom, polegającym na zastosowaniu np. czarnej powłoki PVD, zmianie koloru tarcz, wskazówek, indeksów czy dysku daty. Bardziej zaawansowane projekty zupełnie zmieniają oblicza znanych zegarków, do tego stopnia, że na pierwszy rzut oka nie łatwo rozpoznać co było bazą przeróbki. Bamford oferuje także profesjonalny serwis zegarmistrzowski. W obecnej chwili w portfolio zmienianych zegarków są modele TAG Heuer, Zenith i Bvlgari.
Drugim argumentem za przedstawieniem tej właśnie edycji jest interesująca stylistyka. Zenith Chronomaster to jeden z lepiej rozpoznawalnych modeli ze stoperem, obecnych aktualnie na rynku. Łączy w sobie długą historię marki i jej zaawansowane osiągnięcia na polu produkcji mechanizmów. W tej rodzinie można znaleźć pełen przekrój komplikacji — od mechanizmu wyposażonego wyłącznie w stoper, aż po taki, wewnątrz którego obraca się tourbillon. To także kolekcja pełna specjalnych edycji — tworzonych np. z Range Roverem lub jako hołd dla The Rolling Stones.
Tarcza modelu Radar czerpie inspirację z jednego z historycznych zegarków kieszonkowych, które George Bamford mógł zobaczyć wizytując manufakturę Zenith. Konkretnie zainspirował go wyrób z 1916 roku, o tarczy pełnej drobnych czerwonych akcentów. Zamiast wprost odtworzyć to, co wyprodukowano ponad sto lat wcześniej, Bamford zaczerpnął pomysł i stworzył kompozycję nowoczesną.
Na gradientowej, brązowej tarczy znalazły się powiększone totalizatory stopera w układzie 3-6-9. Prezentowane wskazania w porządku to: 30-minutowy licznik minut stopera - 12-godzinny licznik godzin stopera — sekundnik czasu bieżącego. Skala każdej subtarczy jest inna, co pozwala łatwo rozróżnić wskazania. Czerwona grafika licznika minut odmierzanych przez stoper świeci w ciemności.
Poniżej logo producenta znalazło się też logo firmy Bamford. Na zewnętrznej, jasnej flanszy rozpisano skalę tachometryczną. Odrobinę bliżej centrum tarczy znalazła się skala pozwalająca odczytać pomiar stopera w przybliżeniu do ⅕ sekundy.
Została ona ciekawie rozrysowana — wszystkie minuty oznaczono kreseczkami jednej długości, a pozostałe, te pomiędzy naprzemiennie rosną i maleją, tworząc wzór kojarzący się z wykresem rysowanym przez jakąś specjalistyczną aparaturę. Wskazówki i indeksy godzin są proste i rutenowane, wypełnione substancją luminescencyjną Super-LumiNova. Przy godzinie szóstej umieszczono okienko, pozwalające odczytać z obracającego się poniżej dysku aktualny numer dnia miesiąca.
Obudowa o średnicy 42 milimetrów i wysokości 12,75 milimetra została w całości zmatowiona, łącznie z koronką i przyciskami do obsługi stopera. Charakterystyczny jest pasek — gumowy od spodu, z fakturą materiału Cordura od wierzchu i czerwonym przeszyciem. To nowoczesne rozwiązanie, wyglądające delikatnie jak z przeszłości. Takie opakowanie dla kalibru El Primero 400B powstanie w liczbie pięćdziesięciu sztuk.
Zainteresowani zakupem będą musieli udać się do firmy Bamford lub autoryzowanych butików Zenith. W czasach gdy aby się wyróżnić, nie wystarczy mieć najnowszego modelu samochodu, tylko po zakupie od razu trzeba pojechać do firmy oferującej zmianę jego wyglądu i osiągów, także noszone zegarki muszą być inne niż w momencie opuszczenia szwajcarskich manufaktur.