Jednoślad był napędzany jednocylindrowym, czterosuwowym silnikiem o pojemności 350 ccm. Sam pomysł na stworzenie tego typu konstrukcji zrodził się w głowach polskich decydentów w marcu 1951 roku.
Następcą wyżej wymienionego modelu był M10. Dodatkowo produkowano kilka odmian tego motocykla m.in. wersję trójkołową B20 i B21. M10 dostępny był również z bocznym wózkiem. Wytwarzano go na potrzeby Poczty Polskiej oraz ówczesnej Milicji.
W między czasie powstało jeszcze kilka prototypów, które nigdy nie trafił na komercyjny rynek. Historia tej ikony kończy się w 1965 roku, kiedy miało miejsce załamanie rynku jednośladów.
Warto dodać, że na tamte czasy Junak był stosunkowo drogim produktem, przekraczającym możliwości finansowe większości ówczesnych nabywców. Jednak za ceną szła niepodważalna jakość. W końcu szczecińska konstrukcja była zaliczana do europejskiej czołówki.
Dla wiernych miłośników tego klasycznego motocykla firma Davosa przygotowała nie lada gratkę. Są nią dwa zegarki z logotypem Junaka na cyferblacie. Oba modele zostały objęte limitacją w ilości po 100 sztuk.
Szwajcarski producent przygotował zegarki o dwóch różnych charakterach: Aviator i Chrono. Pierwszy z nich to prosty model o charakterystycznym dla „pilotów” wyglądzie. Drugi to bardziej rozbudowana wersja tego pierwszego ze stoperem na pokładzie.
Koperty tego duetu powstały ze stali szlachetnej, a ich średnica jest jednakowa i wynosi okrągłe 42 mm. Grubość również jest identyczna, a jej wartość to 11,8 mm. Z kolei wodoszczelność oscyluje na poziomie 5 barów (50 metrów). Tak naprawdę są to bliźniacze konstrukcje.
Pełny stalowy dekiel przyciąga wzrok wygrawerowaną laserowo sylwetką Junaka. Dodatkowo zawarto na nim numer limitacji oraz informację o wspomnianej wyżej wodoszczelności. Od góry kopertę zamyka szkło szafirowe. Karbowany pierścień doskonale komponuje się ze sporych rozmiarów koronką.
Obie referencje zestawiono z paskami skórzanymi zachowanymi w stylu vintage, które świetnie podkreślają klasyczny styl zegarków. Model z chronografem otrzymał niebieski pasek, prostszy wariant z kolei wyposażono w czarny. Oba mają grube przeszycia.
Odnośnie do tarcz, to są poprawnie skomponowane. Niebieskie akcenty nawiązują do prędkościomierza Junaka. Wskazówki to typowa kompozycja dla zegarków inspirowanych lotnictwem. Są duże i wypełnione substancją luminescencyjną. Zegarek ze stoperem posiada dodatkowe liczniki w układzie 3-6-9.
W obu przypadkach wskazówki w ruch wprawia kwarcowa jednostka. Model z trzema wskazówkami zasila popularna Ronda 515. Drugi z limitowanych czasomierzy otrzymał mechanizm ETA G10 212 z funkcją „Flyback”
Zegarki sprzedawane są w ekskluzywnych i drewnianych lakierowanych pudełkach. Owe opakowania posiadają aluminiową tabliczkę, coś na kształt tabliczki znamionowej Junaka. Cena za Junak Aviator wynosi 1 800 zł, a za Junak Chrono 2 300 zł.